fbpx

VÆKSTDREVET DESIGN

En ny og smartere måde at bygge og vedligeholde websites på

Ved at anvende en vækstdrevet udviklingsmetode til webdesign kommer du hurtigere i luften med et nyt website, du får større kontrol over budgettet, og du skaber mere målbare resultater.

Hvad er en ny kunde værd for dig?

Måske er det tid til at investere i dit website hvis det kan skaffe dig flere kunder eller mere handel.

Det klassiske webdesign

Vi har lavet mange websites, vi kalder for et “udvidet visitkort”. Det er et website, der i korte vendinger forklarer lidt om virksomheden og de produkter, der leveres. Et klassisk webdesign kan godt underbygge virksomhedens værditilbud, men ofte er der ingen mulighed for at foretage effektmålinger på websitet. Så ingen ved reelt, om det fungerer efter hensigten. Websitet bliver hurtigt stillestående – og i værste fald ender det med at være afkoblet fra både virksomheden selv og kunderne.

Klassiske websites tager typisk afsæt i en god idé på et givent tidspunkt. Uagtet hvor god den oprindelige ide var, ændrer virkeligheden sig dag for dag – og dermed ændrer præmissen for websitets berettigelse sig også dag for dag. Man kan derfor sige, at websitet næsten allerede er forældet, inden det er færdigt.

Efter lanceringen af et klassisk website er der typisk ingen større opdateringer i 1½ til 2 år. Måske kommer der et par tilføjelser, opdateringer eller forbedringer, men ikke noget større. Der er ikke tid eller penge til det. Websitet – for mange det primære og vigtigste marketingværktøj – får nu lov til at virke og levere så godt som muligt, uden nogen tager sig mere af det.

Vækstdrevet design

Der er en ny og smartere metode at lave websites på. Metoden kaldes for “Growth Driven Design” eller på dansk “Vækstdrevet design”. Vækstdrevet design indretter sig hurtigere og mere fleksibelt efter formålet med overhovedet at have et website.

Sammenlignet med det klassiske webdesign er det altså ikke teknikken, der er anderledes, men måden at styre sitet på.

Virksomheder skal have et website, der tager sig af det, der er aktuelt i deres marked lige nu. I tæt samarbejde med de øvrige markedsføringstiltag skal websitet understøtte salg med kampagner af forskellig art; nyhedsbreve, Social Media o.a.

Med Google Analytics og andre rapporteringsværktøjer kan virksomheden måle resultaterne af de forskellige kampagner, foretage tilpasninger af sitet, foretage nye målinger, foretage nye tilpasninger og så fremdeles. På den måde får virksomheden et site, der er i konstant udvikling, som indretter sig efter markedet, og som giver flest mulige konverteringer.

Metoden er med til at fastlægge en arbejdsrutine med overblik over tidsforbrug og de medfølgende omkostninger, og det gør det let at fastlægge et budget, som meget præcist er tilpasset kundernes behov og ønsker.

vaekstdrevet-design-udvikling

Denne cyklus vil jeg gerne forklare.

Men først – Et par vigtige ting, vi bør tage os af.

For at lave et godt website skal vi have en strategi.

Det gælder både for den klassiske og den nye, vækstdrevne metode.

Strategi

En god strategi kan laves mere eller mindre detaljeret. En god strategi bør som minimum indeholde disse elementer. Det er en god idé at få hjælp til denne proces. Hos Lars-B er vi vant til den slags øvelser og stiller gerne op.

Mål

Det er vigtigt at gøre sig klart, hvad man vil med sitet. Stil dig selv et par spørgsmål, f.eks.:

  • Hvad vil vi gerne opnå med sitet?
  • Hvad er de målbare leverancer for sitet?
  • Hvordan har det set ud tidligere i forhold til nye ønsker?
  • Hvordan spiller det sammen med vores øvrige markedsføring?

Personas

Du bør udvikle detaljerede personprofiler (personas) for de forskellige typer kunder, der besøger dit website. En persona er en fiktiv repræsentation af den ideelle kunde. Du kan oprette forskellige grupper af personas baseret på de fælles karakteristika, din målgruppe deler. Det kan være deres udfordringer, deres job, deres branche osv. Det er vigtigt fortsat at have et klart billede af disse personas, da det er dem, der bestemmer de fremtidige aktiviteter på dit website og i dine kampagner.

Analytics

En grundig analyse af besøgsdata på dit website er vigtigt. Det vil vise dig, om dele af sitet virker bedre end andre, om det, du mener er vigtigt, bliver set, og om noget af indholdet skal udbygges eller evt. formindskes.

Brugerresearch

Med direkte kontakt til dine eksisterende brugere, for eksempel med brugerinterview eller meningsmålinger på sitet, kan vi få mere at vide om dem og derved finde måder at forbedre kommunikationen på. Du skal huske at tilpasse dine personas med denne viden.

Antagelser

Ved hjælp af de informationer, vi nu har til rådighed fra de foregående trin, kan vi begynde at danne os et klarere billede af vores brugere, deres værdier og deres behov. Vi kan skræddersy sitet efter deres præcise ønsker. Vi ved mere om deres adfærd, hvad de er på udkig efter, og hvad der motiverer dem til at handle. Vi kan ud fra deres adfærd se, hvad der frembringer et klik, et længere view, et scroll eller andre actions.

Brainstorm

Næste opgave er at få lavet en ønskeseddel, altså en samlet række af ønsker til det nye website. Baseret på, hvad vi har lært af de tidligere emner, bør det nu være muligt at lave en liste, gerne med 30-60 ønsker til sitet. Prøv at være upåvirket af et eksisterende site og se objektivt på, hvad du kunne tænke dig at have på lige præcis dit website. Det er klogt at samle et mindre team til at brainstorme på disse idéer og evt. tage en rådgiver med i processen.

Medtag for eksempel brainstorming-idéer såsom:

  • Hvilke vigtige og effektfulde elementer har vi brug for?
  • Hvilke informationer skal vi have?
  • Hvilke sektioner har vi brug for?
  • Hvilke undersider bør vi have?
  • Hvilke ”Call to Actions (CTA)” skal vi bruge?
  • Hvilken funktionalitet har vi brug for?

Ikke alle elementer vil blive implementeret med det samme, men tænk alligevel på så mange idéer som muligt. Så er de i det mindste overvejet. Din ønskeliste skal være en fleksible liste, som løbende kan ændres. Det er vigtigt at tilføje, fjerne eller omprioritere handlingspunkter over tid.

Byg dit nye website

Et klassisk designet website er typisk baseret på det færdige produkt. Det vil sige, at alt fra ønskelisten er med på websitet fra dag ét.

Når man laver et vækstbaseret website, bliver websitet launchet så tidligt som muligt. Vi skal i gang med opsamling af besøgsdata med det samme. Efterfølgende udbygger vi sitet med flere emner fra vores ønskeliste. For at begynde rigtigt skal der laves en sorteret ønskeliste med “need to have” og ”nice to have” i en fornuftig prioriteret orden. Denne orden kan senere ændres efter at have vurderet data fra de besøgende. Vi starter websitet med de vigtigste 20% af vores ønskeliste og udbygger derfra baseret på brugernes reelle ønsker og behov.

Når vi har identificeret de vigtigste emner fra ønskelisten, skal vi have fastlagt, hvordan vi måler effektiviteten. Det kan være forskelligt for de enkelte emner, men det kan eksempelvis være antal klik, antal visninger, tilmelding til nyhedsbrev m.m. Det er alt det, der lægges til grund for sitets og de enkelte elementers videre udvikling.

Når dette er klarlagt, kan vi designe et 20% færdigt website, bygge fundamentet og komme i gang. Derefter starter en udviklingscyklus som beskrevet herunder.

Udviklingscyklus

Den vigtige, spændende og fortsatte udvikling af dit 20% website er skudt i gang. Det er tid til at starte en cyklus til kontinuerligt at eksperimentere, lære og forbedre dit website. Denne cyklus består af fire trin: planlægning, udvikling, læring, konstruktion.

På hvert trin i cyklussen skal du løbende spørge dig selv, hvordan dette giver værdi til dine personas og de besøgende på dit website. Hvis svaret på det spørgsmål på noget tidspunkt bliver uklart, skal du træde et skridt tilbage og revurdere det, du arbejder på. Du har stadig en lang ønskeliste over virkningsfulde elementer, som du gerne vil implementere på sitet. Denne liste skal opdateres regelmæssigt og hele tiden med fokus på personas.

Cyklus step 1 – Planlægning af nye tiltag

Vi har allerede planlagt at implementere nogle af emnerne fra ønskelisten på sitet fra begyndelsen af. Vi har også brug for at opsætte nogle mål for de enkelte elementer og måske en rækkefølge for implementering af de følgende emner.

Lad os forestille os, at sitet har et indlæg om et særligt emne. Vi skal så have en plan for, hvordan vi får emnet til at fremstå rigtigt, hvordan vi vil promovere eller booste det, hvem der skal se det, og hvad vi gerne vil opnå. Er det klik, læsning, visning af film, tilmelding til seminar eller lign., der er målet? Hvornår skal vi evaluere? Hvornår er vi i mål?

Cyklus step 2 – Udvikling og design til sitet

Så skal der udvikles elementer på sitet. Indhold skal sættes op med tekst, billeder, knapper m.m. Der skal arbejdes på at skabe virkningsfuldt indhold på websitet. Planen er styrende for, hvordan disse elementer skal fremstå. For at måle effekten skal der opsættes sporingsværktøjer i forhold til de mål, vi har sat. Måske skal der udvikles en marketingkampagne via social medier eller andet for at drive trafik til denne del af sitet. Her skal der eksekveres – planen sættes i værk.

Cyklus step 3 – Læring ud fra indsamlede data

Efter en given periode, typisk en måned, når dine emner på sitet har indsamlet lidt data, kan du gå til læringsfasen. Her gennemgår du de indsamlede data om dine besøgende på websitet. Baseret på disse oplysninger kan du vurdere, om det har virket efter hensigten, og i hvor høj grad du har nået dine mål:

  • Fik du den ønskede effekt?
  • Passer det til planen?
  • Hjalp dine boosts eller de øvrige kampagner på opnåelsen af dine mål?
  • Er der noget, der måske skal ændres for at give en bedre effekt?
  • Hvorfor gik det ikke som forventet, og hvad kan vi lære af det?
  • Har resultaterne evt. givet os en større forståelse af vores personas, og er der noget, vi bør korrigere?

Cyklus step 4 – Konstruktion af mere nyt

Sidste del af cyklussen består i at overføre alle opsamlede data og læringspunkter til nye handlinger. Det, vi har lært om brugerne og deres adfærd, medfører, at vi nu kan korrigere og tilrette vores kampagner og derved måske ramme brugerne endnu bedre end tidligere. Der vil være behov for at eksperimentere lidt omkring det grafiske udtryk, billeder, sprogbrug, sociale medier eller andet. Vi kan teste flere forskellige annoncer eller udtryksformer og se forskellen på dette.

Cyklus step 1 – Anden runde Mere planlægning

Nu skal de næste ting planlægges. Der vil være noget fra første runde, der skal gøres anderledes og prøves igen. Der vil være nye emner fra vores ønskeliste, der skal implementeres. Der vil være nye tiltag i forretningen eller sæsonbestemte emner, der er blevet aktuelle.

Sådan fortsætter det med nye planer, nye tiltag, der bliver fulgt op af handlinger på cyklussens forskellige trin.

Gentag igen og igen

Når en cyklus er færdig, går du altså videre til et nyt trin 1 og begynder at planlægge din næste cyklus. Find en passende rytme og et tidsinterval, der passer dig og dit website og gentag så cyklus igen og igen. I takt med at du bliver bedre til at opnå dine mål, vil du opdage at verden – og dermed brugernes adfærd – ændrer sig. Men med denne rutine vil dit website følge med og fortsætte med at levere.

Dit nye website starter altså med en strategi, så et 20% website og derfra en fortsat udviklingscyklus.

Hvis noget af dette kræver yderligere forklaringer, stiller vi gerne op med råd, vejledning og en god kop kaffe.

Hos Lars-B er vi øvede i alle disse discipliner og naturligvis klar til at hjælpe dig med at starte dit nye webprojekt.

Menu