fbpx

Søgemaskineoptimering – Info og tips

SEO

Det er ikke tilfældigt, at så mange taler om SEO eller på dansk, søgemaskineoptimering. Det er meget vigtigt, at vi gør vores websites synlige for søgemaskinerne på nettet, og det kræver god og effektiv SEO.

Hos Lars-B har vi arbejdet med SEO på vores websites igennem længere tid, og vi vil derfor gerne dele lidt af vores erfaringer med dig.

Søgemaskineoptimering – først lidt historie

Søgemaskineoptimering, Gamle søgemaskiner

Der har fra starten af World Wide Web været mange forskellige søgemaskíner i spil. Nogle er stadig aktive, mens andre er forsvundet i horisonten.

Google stammer oprindelig fra søgealgoritmen “BackRub” udviklet i 1996 af de to studerende Scott Hassan og Alan Steremberg på Stanford University i Californien. Det startede som et lukket søgeværktøj, men blev i 1998 lanceret af Larry Page og Sergey Brin, som starten Google Search, som vi kender det i dag. Siden da har Google udviklet sig voldsomt og er i dag blevet den mest anvendte søgemaskine på nettet.

Ca. 90% af alle søgninger i vores del af verden foretages via Google Search.

Hvorfor er SEO så vigtigt?

Et website er lidt som en butik. Der er varer, der skal sælges, eller budskaber, der skal formidles. Vi kan fylde butikken med masser af lækre produkter, præsentere dem pænt i en lækker indpakning på pæne hylder og måske til fine priser.

Lad os så forestille os, at butikkens facade er grå, kedelig og uinteressant. Vinduerne er blændet af, og der er intet skilt på den lukkede dør eller andet til at indikere butikkens eksistens. En sådan butik sælger indlysende nok ikke noget som helst. Potentielle kunder i hobetal kan passere forbi butikken uden at opdage dens eksistens. Det samme kan Google.

Du har brug for et link som indgang for at give en søgemaskine adgang til butikken eller dit website.

Et link eller en vej ind til butikken er bare ikke helt nok

Søgemaskinerne, der kommer forbi, skal også forstå websitet og dets indhold. Lad os lige se på, hvordan søgemaskinerne egentligt fungerer.

Hvordan fungerer en søgemaskine?

SEO betyder Search Engine Optimization, det er engelsk for søgemaskineoptimering. Derfor skal vi se lidt på Bots, algoritme, links, søgeord og Crawlability. Hvad er det for noget, hvad skal vi med det, og hvad har det med SEO at gøre?

Søgemaskineoptimering, Spider, crawler, robot eller bare bot

Hvad er bots?

En spider, crawler, robot eller bare bot er et lille program, der følger links rundt på nettet, som var det veje og stier mellem byer og bygninger.

Tænk på en bot som en lille opdagelsesrejsende. Den samler indhold på nettet i form af tekst, billeder, videoer, nyheder og alt, hvad der vil være interessant for en søgemaskine at kende. Disse bots crawler rundt på internettet 24/7 – 365 dage om året.

Når en bot kommer til et websted, gemmer den en HTML-version af siden i en gigantisk database, kaldet indekset. Dette indeks opdateres hver gang, en bot kommer forbi et website og finder nyt eller revideret indhold. En avanceret algoritme vil så tolke, strukturere og forstå indholdet på websitet.

Når det hele er vurderet og forstået, kan det præsenteres af Googles søgemaskine som kvalificerede resultater for de søgende. Googles vurdering af et sites kvalitet og vigtighed, samt hyppigheden af ændringer i indholdet, bestemmer besøgs frekvensen for disse bots.

Søgemaskineoptimering, index eller arkiv

Googles algoritme

Algoritmen beregner ved hjælp af data fra indekset, brugerens sandsynlige forespørgsel og en masse andre parametre, hvad der skal vises i søge resultaterne. Det er ret svært at forstå, hvordan denne algoritme arbejder.

Vi ved ikke helt, hvilke faktorer der bestemmer, hvordan Google ranker søgeresultater. Både algoritmen og andre faktorer ændrer sig ofte i takt med udviklingen. Derfor er det vigtigt, at vi fortsat tester og måler på vores indholds performance for at holde øje med vores SEO.

Links

For at en søgemaskine skal kende dit website, har vi brug et link fra et andet website, som søgemaskinen allerede kender. Man kan sige, at det er som at forbinde dig til resten af vejnettet.

Så snart du er forbundet til netværket, kan der komme bots forbi dit indhold og give det en plads i indekset. Antallet af links eller forbindelsesveje, der peger på dit site, er med til at afgøre, hvor vigtig dit site er.

Både interne links fra dine egen sider og eksterne links fra andre sites kan hjælpe dig til en højere placering. Nogle links er bedre end andre. Links fra sites med mange eksterne links og meget trafik er generelt vigtigere end links fra mindre sites med få links.

Søgemaskineoptimering, vejnet, forbindelse eller links

Crawlability

Alt efter hvordan du indretter og vedligeholder dit websted, kan det være mere eller mindre svært for Google at forstå dit website. Derfor er søgemaskineoptimering så vigtigt. Hvis du indretter dig fornuftigt og sørger for en høj grad af forståelighed på dit website, vil Google kunne indeksere dit website uden problemer.

De forskellige siders brug af H1, H2 og H3-tags, den samlede struktur på siderne og deres interne links, er med til at give Google en bedre forståelse af indholdet på dit website. En god Crawlability opnås også, når budskaberne er præcise og tydeligt forklaret i et let forståeligt sprog.

Man kan sige at godt indhold og god usability belønnes med en bedre ranking. For brugerne af nettet og for indholds producenterne er det jo kun godt nyt.

Hacks og quick fixes

Der har tidligere været forskellige tricks til at snyde Google. Der findes eksempler på sider med bunker af keywords sat op som hvid usynlig tekst for den besøgende, men i koden synligt for Google.

I dag er Google algoritmen bare meget intelligent og ikke til at snyde. Google sammenholder eksempelvis læsetid med tekstmængde og bruger det som en indikation på god og dårlig tekst.

På samme måde er algoritmen meget dygtig til at opdage alle former for tricks til hurtigere og højere ranking og betaler gerne tilbage med dårligere ranking.

Hvad kan du gøre ved din SEO?

Start med en plan for din søgemaskineoptimering

Inden du begynder at producere søgemaskineoptimeret indhold til dit website, er det er en god idé at undersøge nettet grundigt for lignende emner og produkter for at forstå, hvilke søgeord der bedst vil hjælpe din forretning.

Giv dig god tid til denne øvelse og få lavet en liste over de søgeord, der præcist beskriver dit indhold.

Brug eksempelvis; Googles Keyword research og Google Trends for at se, hvordan dine søgeord præsterer i forhold til andre lignende ord.

Bemærk også at søgeord ikke bare er enkeltstående ord. Der kan være flere ord i sammenhæng – sågar hele sætninger.

Husk i denne indledende del af planlægningen af din søgemaskineoptimering, at forskellige dele af dit website typisk også har forskellig vigtighed, tema eller emne. Det er vigtigt at forstå denne forskel i indholdet, da det også kræver forskellige søgeord.

Derfor er det smart at tænke informationen inddelt i flere niveauer.

  1. Øverste niveau er din forside – her skal du bruge generelle og lidt overordnede søgeord. Det handler mest om at få besøgende til siden.
  2. Næste niveau er de vigtigste 3-5 artikler – her kan søgeordene blive mere præcise og specifikke til glæde for dem, der søger noget mere præcist.
  3. Et dybere niveau er de mere detaljerede og specialiserede artikler – igen kan søgeordene være endnu længere og igen mere specifikke og til de meget præcise søgninger.
  4. Efterfølgende endnu dybere niveauer – kan eventuelt bruge søgeord, som nærmest er svar på konkrete spørgsmål. De giver naturligvis færre hits, men til gengæld hits med meget høj præcision.

Du skal have forskellige søgeord på alle dine sider. Hvis flere sider har samme søgeord, vil de konkurrere om den samme ranking. Det giver ingen mening.

Søgemaskineoptimering, niveaudelt lager

Så skal der skrives SEO tekster

Skriv din tekst med nogle af søgeordene i din overskrift og i det første afsnit. Bruge dine søgeord flittigt på resten af siden, men overdriv det ikke. Lad ikke søgeord ødelægge forståelsen eller den gode læseoplevelse.

Google forstår godt, at teksttunge sider med mange gentagelser af søgeord og meget kort besøgstid ikke er gode kvalitets sider, og det koster på din ranking.

Brug H1, H2 og H3-tags rigtigt. Kun en H1 per side, H2 til under rubrikker og H3 til yderligere detaljering niveaudeling af budskaberne.

Du skal sikre dig at;

  • Så er det til tasterne, der skal skrives søgemaskineoptimeret

    Så er det til tasterne, der skal skrives

    indholdet præcis forklarer dit budskab

  • alt er beskrevet i et let forståeligt sprog
  • overskrifter og underoverskrifter hjælper med overblik og forståelse
  • de forskellige dele af dit indhold er fordelt på de rigtige sider
  • sætningerne ikke er for lange og svært læselige
  • alt indhold er ordnet i en simpel og let forståelig struktur
  • interne links på sitet sikrer en let forståelig navigation

Brug ikke copy paste af andres materiale fra nettet uden at markere det som et citat. Google finder og straffer “duplicate content” (dobbelt indhold). Skriv så vidt muligt altid din egen unikke tekst.

Tidligere producerede vi websites med meget korte og præcise tekster. I dag har Google brug for mere materiale og kan både overskue og rumme mere og mere indhold. En artikel med god søgemaskineoptimering bør i dag ikke være mindre end 600 – 800 ord – helst længere.

Husk hele tiden at se på dit indhold fra de besøgendes synspunkt. Det skal være fornuftigt, forståeligt og meningsgivende indhold. Der kan let gå fagsnak i nørderi i det, og det forstår dine besøgende og Google ikke.

Interne links på dit site er vigtige for den overordnede forståelse og for sammenhængen mellem dine sider. Det hjælper Google til bedre at forstå sammenhængen i dit indhold. Husk dog stadig, at dine links skal give mening og ikke overdrives.

Hvad mere kan du gøre for din søgemaskineoptimering?

Offsite links altså links fra andre sites til dit site er meget værdifulde. Det kan være fra kollegers websites, sociale medier og meget andet.

Jo flere udefra kommende links jo bedre. Dog bør du sikre dig at det er fra sites med en fornuftig relation til dit website. Hvis du bare køber “link-building” fra sites uden en relation, spotter Google det og sitet straffes igen med dårligere ranking.

Husk også, at alle billeder på dit website skal have meningsfyldte navne og alt-tags. Google ser også efter billeder, både så de kan vises frem i søgeresultaterne, men også for at bidrage til forståelsen og sammenhængen med dit indhold.

Tænk også på en fornuftig brug af sidetitel, url og metabeskrivelse

Søgemaskineoptimering, URL, SEO title og metabeskrivelse

URL, SEO title og metabeskrivelse

En meta title bør ikke være længere end 70 karakterer.
En meta beskrivelse bør ligge mellem 150 – 180 karakterer

Er du så i mål?

På en måde ja – og så alligevel ikke.

I det moderne digitale univers ændrer tingene sig hele tiden, og nogle gange hurtigere, end vi havde tænkt det. Derfor er det vigtigt at måle og holde godt øje med din ranking og så ændre din søgemaskineoptimering. Der er næsten altid plads til forbedring og ellers bliver der det lige om lidt.

Er der så mere man kan gøre?

Der findes mange flere fornuftige måder at lave søgemaskineoptimering på.

Nogle af dem kræver dog mere teknisk indsigt og kodearbejde, samt en hel del mere vedligehold. Her skal man se lidt på behovet først.

Hvis man er i en hårdt presset branche, som for eksempel salg af ferier, overnatninger, flyrejser, tøjsalg eller lignende, er det nok nødvendigt at gå lidt mere grundigt til værks. Her er der hård konkurrence om kunderne, og der bliver brugt meget tid og mange penge for at få det til at virke endnu bedre.

Hvis du derimod er en mindre virksomhed, der måske primært driver B2B salg, vil denne guide godt kunne hjælpe dig noget højere op i søgeresultaterne.

Læs også vores indlæg om loadspeed på websites. Hastighed på dit website er også noget Googles algoritme ser på, så det er ikke helt uvæsentligt.

Hos Lars-B har vi længe bygget websites i WordPress. Vi bruger med stor succes et Yoast SEO-plugin på vores sites og føler os godt hjemme i det.

Har du brug for hjælp til dit website? Så vil vi naturligvis gerne hjælpe dit site højere op i søgeresultaterne.

Bestil et SEO sundhedstjek af dit website
eller en gør-det-selv tjekliste til dine SEO-tekster

Nyheder
Grafisk design, web, hjemmesider, tryk, Grafisk løsninger

Nyt domicil i Hillerød centrum

Hovedkontoret er flyttet til Slotsgade 49 Lars-B har siden 2015 været en del af kontorfællesskabet “Hovedkontoret” og haft adresse på Helsingørsgade med udsigt til Slottet.…
Nyheder
Mundbind, Coronakrise

Coronakrise og hvad så?

Coronakrisen raser og påvirker os alle på mere eller mindre dramatisk vis. Verden og vores sædvanlige levevis er rystet, skrammet og skubbet til. Jeg tror,…
Nyheder

Så skete det!

Vi ramte plet! Kontorfællesskabet Hovedkontoret i Hillerød, som Lars-B Grafisk er en del af, er officielt åbnet – med en vellykket reception. Torsdag d. 9.…
Website
Wordpress, større hastighed på din hjemmeside

Højere website hastighed

4G – snart 5G og fiberforbindelser med mere Vi får stadig højere hastighed på vores internetforbindelser. Af samme grund ser vi efterhånden flere websites fulde…
Menu

Kontakt

Ring eller skriv
– vi sidder klar til at hjælpe

Slotsgade 49, 1 sal
3400 Hillerød

LinkedIn
Instagram
5151 4414