fbpx

Coronakrise og hvad så?

Mundbind, Coronakrise

Coronakrisen raser og påvirker os alle på mere eller mindre dramatisk vis. Verden og vores sædvanlige levevis er rystet, skrammet og skubbet til. Jeg tror, at vi alle har forstået alvoren af det.

Som et resultat af denne krise er mange af os hjemme. Passer og underholder børn med den ene hånd, og passer hjem og arbejde med den anden.

Med lidt held er der måske også tid til en smule eftertænksomhed. Lidt overvejelser omkring vores nuværende situation.

Verden er er ikke som den plejer og bliver det måske ikke igen. En krise af denne størrelse kommer med sikkerhed til at ændre nogle ting, og måske i retninger vi ikke lige har set komme.

Mange virksomheder er stærkt påvirket af situationen lige nu, men også bekymrede for hvad der ligger foran os. Mange kan se en direkte negativ påvirkning af vores salg lige nu. Hvor længe skal det mon vare ved? Vi kan let være bekymrede for fremtiden. Hvordan påvirker krisen vores forretning på længere sigt? Bliver dette til en større og langvarig recession? Hvad kan og skal vi mon gøre ved det?

“Det vil være naivt, bare at læne sig tilbage og tro at det hele går over, og igen bliver som det plejer”

Hvad skal vi gøre under Coronakrisen?

Den umiddelbare og naturlige handling for mange virksomheder vil være at begrænse udgifterne med det samme. Straks at sætte store projekter i stå. Annullere marketingkampagner. Standse nye udviklingsprojekter. Sende medarbejdere hjem på ferie eller sågar fyre dem om nødvendigt. Der skal nok også være projekter, der ikke giver mening lige nu. Det er nok ikke smart at prøve at sælge rejser eller lignende oplevelser lige nu. Klart nok.

Denne opbremsning, på , vil sikkert også umiddelbart give noget værdi til mange virksomheder. Men det er kun på den korte bane. En opbremsning af denne art bringer os ikke videre. Det er lidt som at holde vejret under vand. Det kan vi ikke blive ved med. Vi har brug for en anden plan.

Lidt god inspiration

Her til morgen læste jeg en artikel af Uffe Lyngaae fra kommunikationsbureauet Publico, der klart underbygger idéen om at skrue op for marketings aktiviteterne i krisetider. Det er jo netop mens der er stilstand, at vi bør gøre opmærksom på vores tilstedeværelse.

Se artiklen her.

Spændende læsning med referencer til andre tidligere kriser som vi trods alt kom igennem.

Og hvad med efter krisen?

Vi bør se frem mod i morgen og planlægge vores aktiviteter fremadrettet. Der er også en verden i morgen, ny og forandret, men stadig en fremtid. Tiden står ikke stille.

Måske er der en grund til at ændre sin marketing plan, så den passer bedre til den nye virkelighed. Måske er der gamle idéer og drømme, der længe har ligget gemt i skuffen, som passer ind i den nye tid, der kommer. Hvad med det nye website du har gået og tænkt på? Måske en opfriskning af hele din virksomhedsidentitet? En SEO gennemgang af det eksisterende website kan også give værdi.

Måske giver krisen også anledning til at se på procedurer og rutiner, som måske kan gentænkes i et nyt lys.

Jeg er klar over at nogle brancher er mere udfordret end andre. Det kan måske være svært at se lyset for enden af tunnelen. Der er nogen, der er så hårdt ramt på deres indtjening, at mulighederne for nytænkning er stærkt begrænset. Her er det måske vores andres opgave at række dem en hånd, hvis det er muligt. At vise samfundssind som statsministeren så fint udtrykker det.

Tro på det

Der er mange ting vi ikke kan, eller som er svære at gøre under denne krise, men der er også ting vi kan angribe og gøre noget ved.

Mennesket har altid formået at finde en vej videre og det gør vi også denne gang. Når vores verden bliver rystet og skubbet til, viser der sig oftest nogle nye muligheder. Det er vores opgave at tage disse nye muligheder til os og handle på dem.

Tror mit eget website trænger til lidt ændringer. Lad mig se om ikke det kan give lidt nyt liv til .

Pas godt på hinanden derude.

Nyheder
Lars-B, Grafisk design, Hillerød, Slotsgade 49, 3400, Lars Bechsgaard, Majbrit Nielsen

Et år er pludselig gået

Det er nu 1 år siden Lars-B grafisk ansatte Majbrit Efter i mange år at have klaret alting selv (pyh!), valgte jeg at overgive mig,…
Nyheder

Så skete det!

Vi ramte plet! Kontorfællesskabet Hovedkontoret i Hillerød, som Lars-B Grafisk er en del af, er officielt åbnet – med en vellykket reception. Torsdag d. 9.…
Menu